SİVRİHİSAR, Kurtuluş Savaşı’nda, önemli görevler üstlendi ve olaylara da tanıklık etti. Türkiye Cumhuriyeti Bakanlar Kurulu, Anadolu’da ilk kez Sivrihisar ZAİMAĞA KONAĞI’ın da, Atatürk’ün katılımıyla toplandı. Önemli kararlar alındı.
Yine Sivrihisar’da Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti’nin kurulması ile ilgili olarak 17 Ekim 1919’da yapılan seçimlerde; “Heyet-i idare”ye oluşturulmuş ve Kurtuluş Savaşı’na da önemli katkılar sağlamıştı.
SİVRİHİSAR halkı da tüm mal varlığını bir araya getirerek, Türk Ordusu`na, yeni bir uçak alınması için, bağış da bulundu. Bağış ile alınan çift kanatlı Fransız yapımı Bregeue 14-B2 uçağına ise "Sivrihisar Tayyaresi" adı verildi.
Atatürk’ de, özel not defterine kendi el yazısı ile "Sivrihisar’dan, tayyare bedeline verilmek üzere, Osmanlı Bankası’nın, 4 bin lira çeki Eskişehir Mebusu Mehmet Efendi’dedir. (Fevzi Paşa’ya verilecektir.)" ifadelerini düştüğü de görüldü. ...
Anılarını yayınlayan, Sovyet Diplomat S. İ. Aralov da, "27 Mart 1922 sabah özel bir vagonla, Biçer İstasyonu"na hareket ettik. Biçer’ den, Sivrihisar’a, otomobille gittik. Sivrihisar kasabası, Milli Kurtuluş Savaşı’nda hizmetleri dokunmuştur. Halkın topladığı para ile bir uçak satın alınmış, cepheye gönderilmiştir. Kasabayı ziyaretimiz sırasında uçak, Kasaba’nın göklerinde uçmakta idi." demiştir.
Ayrıca Sivrihisar ilçesi, Kurtuluş Savaşı'nda orduya yaptığı büyük desteklerle adından sıkça söz ettiriyordu. Kurtuluş Savaşı ve sonrasında orduya 27 Eylül 1921'de ve 2 Aralık 1927'de armağan ettikleri uçaklar ile tarihte, adından söz ettiren Sivrihisar, Sivrihisarlı tüccar Gazi Bayram Mustafa Uça da orduya yeni aldığı kamyonu vermişti.
İstiklal Savaşına önemli katkıda bulunan Sivrihisar’da bu fedakârlığı hatırlatan “ORDU CADDESİ” nin isimi değiştirilmiş, Sivrihisar halkının Kurtuluş savaşında Türk Ordusu’na aldığın Fransız BREGUET 14 B uçağın, yarı ölçekte maketi, ODTÜ üniversitesi atölyelerinde yaptırılarak, 22.10.2007 tarihinde il ve ilçe düzeyinde büyük katılımla Sivrihisar, Dörtyol kavşağı, Ankara yolu kenarına dikilmiş ama bir müddet sonra kaderine terk edilmişti.
İYİ Parti Sivrihisar İlçe Başkanı Sayın Recep Toptaş, 2021 yılında Sivrihisar uçağı anıtının çürümek üzere olduğunu belirterek” Sivrihisar her zaman olduğu gibi uçak bağışında da ilkler arasında yer alarak tüm Anadoluya örnek olmuştur. Bağış yapılan BREGUET-14B model uçağa SİVRİHİSAR adı verilmiş ve Konya da üzerine silah monte edilmiştir. Sivrihisar’ın 27 Eylül 1921’de aldığı uçak ile ordumuzun uçak sayısı 10 olmuş, bu uçaklar kurtuluş savaşının kazanılmasında büyük rol oynamıştır.” demişti.
Ayrıca Sayın TOPTAŞ, İlçe halkı için önem taşıyan bu uçağın anıtının yapılması için o dönemin Belediye Başkanı Yaşar YURTDAŞ ve ilçe kaymakamı Ahmet KATIRCI’nın girişimleri ile bağış yapıldığını, Fransız BREGUET 14 B uçağın, yarı ölçekte maketi ODTÜ üniversitesi atölyelerinde yaptırılarak, 22.10.2007 tarihinde il ve ilçe düzeyinde büyük katılımla Sivrihisar, Dörtyol kavşağı Ankara yolu kenarına dikilerek ecdadımızın hatırası anıtlaştırıldığını kamuoyu ile paylaşmıştır.
Sayın TOPTAŞ, “ Ne yazık ki son yıllarda ilgisizlik nedeni ile Sivrihisar uçağı maketi çürümeye terk edilmiştir. Anıtın bu durumundan duyulan üzüntü ilgililere sözlü ve yazılı olarak aktarıldığı halde bu güne kadar gereken yapılmamış ve bir gelişme sağlanmamıştır. “ diyerek de müşteki olmuştur.
Ve nihayet!
Sivrihisar Belediye Başkanı Sayın Habil DÖKMECİ, Sivrihisar’da özlenen ve beklenen çalışmaları, özellikle de geçmişe dönük icraatı ile de dikkat çekiyor. Yıllardır gündeme getirilen bakımsız, Sivrihisar Uçağı Sivrihisar Belediyesi Başkanı Sayın Habil Dökmeci’nin girişimleri ve Sayın Ali İsmet Öztürk’ün katkıları ile onarımları yapılan Sivrihisar Uçağının açılış töreni gerçekleştirildi.
Açılış töreninde bir konuşma gerçekleştiren Sivrihisar Belediye Başkanı Sayın Habil Dökmeci, “Kurtuluşun temellerinin atıldığı Sivrihisar’ımızda, bakanlar kurulunun Ankara dışında ilk kez güzel ilçemizde toplanması ve kararların burada alınmasının yanı sıra Sivrihisarlıların bir araya gelerek aldıkları Sivrihisar Uçağı orduya büyük katkı sağlamıştır. 12 Ağustos 1921’den 20 Eylül 1921 tarihine kadar işgal altında kalan güzel ilçemizin de kurtuluşunda Sivrihisarlı hemşerilerimizin büyük özverileri ile bir uçak alınması sağlanmıştır. “ diyerek bir gerçeği kamuoyu ile paylaştı
Sivrihisar uçağı ile ilgili olumlu gelişmeler, ilçedeki “ORDU CADDESİ” nin ismi iade edilerek de yaşanmalıdır.
Ülkemizde ordunun varlığı, en büyük güvencedir. O nedenle de “ORDU” kavramı, toplumda, yer almak ve insanımızın zihnin de yer etmek zorundadır. Bu da ancak, orduyu hatırlatacak unsurlarla mümkündür.
Ünlü tarihçi Prof. Dr. Sayın İlber Ortaylı, bir yazısında, 18 ve 19’uncu yüzyılda, tıp, veterinerlik, eczacılık, kimyagerlik, mühendislik, haritacılık ve ressamlık gibi dalların kurulup gelişmesinde en önemli etkenin, ordu olduğunu belirterek. Türkiye’nin etrafımızdaki ülkelerin, durumuna düşmemesi, insanlarımızın birbirini canavarca katletmemesi ve göçmen kafileleriyle, yollara düşmemesi için Eğitim ve sanayinin gelişmesindeki başat rolünü korumak için, taşıdığımız kimliğin selameti için çocuklarımıza, vatanı bırakabilmek için orduya, sahip çıkılması gerektiğini ifade etti.
O nedenle de “ ORDU” kavramı sürekli canlı tutulmalı, insanlarımıza da her vesile hatırlatılmalıdır. Sivrihisar’ da, ismi değiştirilen, “ORDU CADDESİ”, en güzel örnekti. Hatta her ilimizde bir “ Ordu Caddesi” olmalıdır.
İnsanlarımızın tepkisi “NABİ AVCI” ismine değil, Türk milletinin ortak değeri olan, “ORDU CADDESİ“ nin isminin kaldırılmasınadır. Sivrihisar’da birçok cadde varken, Ordu Caddesi’nin ismi neden, “Nabi Avcı” caddesi olarak değiştirildi, en iyi değişikliği yapan kişi/kişiler bilir ama bu değişiklik, tarihi başarılarla dolu, özellikle Kurtuluş Savaşı’nda, “TÜRK ORDUSU” na, her türlü fedakârlığı yapan Sivrihisar’da “ORDU CADDESİ”nin ismi mutlaka iade edilmelidir.
Büyük Önder Mustafa Kemal ATATÜRK, “Ordumuz, Türk birliğinin, Türk kudret ve kabiliyetinin, Türk vatanseverliğinin çelikleşmiş bir ifadesidir.” Sözleri ile TSK’ nın, Türk milleti için ne ifade ettiğini en güzel şekilde ifade etmiştir.