Adalet İlkokulu'nda, görevli olduğum yıllarda, Japon  Halk Bilimcisi Matsuko Kojima  sayesinde "KUKİZAKİ DAİNİ SHOGAKKO "ve " TAKEZONE HİGASHİ ELEMANTARY SCHOOL" adlı iki kardeş okul edinmiş, Japon eğitim sistemini de yakından takip etme fırsatı bulmuştuk.
           Resim Dersi, Japonya’da, en önemli derstir. Japonya’da  okullarda, “RESİM” dersi olmazsa olmaz konumdadır. Çünkü Japon okullarında, “RESİM” ve “YAZI” önemli bir yer tutar. Japon insanının, eğitim düzeyini gösteren önemli bir göstergedir. 

              Japonya’da  öğretmenler, öğrencilerin, yazılarına, yaptıkları resme ve fırça darbelerine bakarak kişilik, psikolojik ve ruhsal gelişimini izlerler. Kişinin yazısının ve fırça darbelerinin, bir ayna gibi kişisel yapısını yansıttığına da inanırlar. Yine Japonya’nın, her alandaki gelişmesinde, Resim Dersi’nin önemli payı vardır. Hatta resim ve yazı, Japon’da kişilik gelişiminin motoru halindedir.    

                 Diğer gelişmiş, tüm ülkelerde de, “RESİM”  ve “YAZI”  dersine büyük önem verilir. Dünyadaki gerçekler, resim ve yazı dersinin önemi ortada iken, Milli Eğitim Bakanlığı’ 'öğrencilerin lise birinci sınıfta Resim, Müzik ve Beden Eğitimi derslerinden birini zorunlu olarak seçmeleri ve 4 yıl boyunca 'öğrencilerin lise birinci sınıfta Resim, Müzik ve Beden Eğitimi derslerinden birini zorunlu okumak zorunda olmaları'' kuralı kaldırıldı.

               Oysa resim dersi, bir ifade dersidir. Kişilik gelişmesine ve ruh sağlığına katkısı ise tartışılmaz. Ayrıca Türkçe dersi, kadar da önemlidir. Neden bilinmez, yıllardır bir kesim,  resim dersine ve bu alandaki sanata karşı tepkilidir. Yasaklamak veya etkinliğini azaltmak için de, her fırsatı, en iyi şekilde değerlendiriyorlar.

              Çocuklarımız düşlerini, gözlem, izlenim, duygu, düşünce ve heyecanlarını,“RESİM” ve “FIRÇA DARBELERİ”  hatta “RENKLER” ile ifade ederler. Kendi kendilerini tanırlar. Gizli güç ve yeteneklerini keşfederler.

              Resim dersi, bir takım temel becerileri kazandırmakla beraber, çocuklarda düşünce ve duyguyu da geliştirir. Düş kurmalarına da yardımcı olur. Düşler ise güzellikleri yaratmanın ilk adımıdır.  Nitekim Dalai Lama’nın dediği gibi,”GÜZEL BİR BAHÇE DÜŞLENMEDEN, BAHÇE SAHİBİ OLUNAMAZ” demiştir.

             Okullarda iş çalışmaları da, en az yazı ve resim kadar önemlidir.  İş derslerinin bilgi ve beceri kazandırması veya başka derslerin ifadesine yaraması bakımından önemi büyük olmakla beraber, öğrencilerin kişilik oluşumunda, iş ahlakı kazanmasında, güzellik duygularının gelişmesinde ve ortaklaşa çalışmaya alışmasında da önemli rolü vardır.

            Hatta diğer derslerde, bir kısım bilgileri derinleştirilmesi ve tamamlanması,  bazı problemlerin ifade ve açıklanması, Resim –İş dersleri ile mümkündür.

               Çocuklarımızın, ilk ilgili alanı da resimdir.  Küçük yaşlarda, resim yaparak sorumluluk alırlar. Kendilerine güvenleri artar, yaptıklarından da büyük haz ve keyif alırlar. Yaşama daha da sıkı bağlanırlar.

              Resim, öğrencilerin iç dünyasını ve düşünce yapısını ortaya koyma geliştirme aracıdır. Resim aynı zamanda bir iletişim aracıdır. Bireyin zekası, sosyo-kültürel edinimleri ve psikolojik özelliklerini çevresiyle paylaşmasına olanak sağlar.

              Bireyin ortaya koyduğu resim sadece teknik bir beceri değil, bilgisel aktarımındaki beceriyi de açığa çıkarır. İnsan yaptığı resimde kendisine ait bir parçayı yansıtır, duygularını ortaya koyar.

           Nitekim Leonardo. Da Vinci, "Resim, çok geniş köklü kültüre ve metoda dayanır. Resmi ilimsiz ve pratik olarak yapabileceğini sananlar, pusulasız, dümensiz bir geminin tayfalarına benzerler. Nereye gittiklerini kesin olarak bilmezler" demiştir..

            Resim yapmak yalnızca keyifli bir hobi değildir. Resim yapmanın yararları hem çocuklar hem de yetişkinler için farklılık gösterse de oldukça çeşitlidir. Resim yaparak kendi yeteneklerini keşfeden çocuklar potansiyellerini de açığa çıkarır.

            Resim eğitim programları süresince öğrencilere değişik çizim malzemeleri verilir ve çocuklardan ne çizmek isterlerse onu çizmeleri istenir. Bunun gibi serbest düşünce akışının gerçekleştiği aktiviteler çocuklarda yaratıcılığın ve hayal gücünün gelişmesinde fayda sağlıyor ve ayrıca karar verme/bir problemi çözme becerisini de geliştiriyor.

              Ayrıca çocuğa faydaları arasında özgüveni arttırır, çocukların odak süreleri diğerlerine oranla daha uzundur. Resim yapmak odak sorunu karşısında tercih edilebilecek en yararlı aktivitedir. Resim yapan çocuklar problem çözme yetilerini daha iyi kullanır. 

           Sanat, fiziksel yeteneklerini geliştirmenin yanı sıra,  çocuk ve genç beyinlerin ruhundaki boşlukları da besler. Özellikle sanatsal yaratıcılık çocukların beyinlerini daha çok geliştirecektir.

            Milli Eğitim Bakanlığı, Resim-İş, Beden Eğitimi, Müzik, derslerini niçin seçmeli ders olarak uygulamaya aldı bilinmez.   Ancak zamirler derslerin tamamı, insanımızın ruh sağlığı, düşlerini gerçekleştirme, mantıklı düşünme, aklını kullanma, yaratıcı ve üretken olması açısından,  olmazsa olmaz konumdadır.

                Milli Eğitim Bakanlığı, sosyal bilimler ve güzel sanatların temel derslerini, seçmeli yaparak, okullarda “EĞİTİM” olgusunu, kaldırmıştır. Çünkü eğitim, sosyal etkinlik içinde verilir. Nitekim gelişmiş tüm ülkelerde, eğitim literatürüne, “HER DERS BİR SOSYAL ETKİNLİKTİR” ” felsefesi hâkimdir.

             Resim dersi, insanımızın,  serbest zamanlarını değerlendirme, kişiliğini her yönü ile geliştirme, düşündüklerini ifade edebilme ve ruh sağlığı açısından önemli bir unsurdur. Bu gerçeği göz ardı etmek, insanımıza karşı yapılmış ve telafisi de mümkün olmayan bir yanlışlıktır.  

              Milli Eğitim Bakanlığı, Resim dersi ile ilgili kararını tekrar gözden geçirmeli, hatta okullarda, özellikle de okulöncesi eğitim ve ilköğretimde,  Resim-İş dersinin, ders saati sayısını arttırmalıdır. Çünkü resim dersi, öğrencilerin meziyetlerini geliştirmesi, düşündüklerini ifade edebilmesi ve ruh sağlığı açısından önemlidir.