Ülkemizin ve Eskişehir sanayisinin, geleceğini şekillendirecek nitelikli işgücünün eğitim merkezlerinden biri olan Özel EOSB Mesleki ve Teknik Lisesi'ne ilk günün sonunda  700’ü aşkın başvuru oldu. 14 Temmuz mesai saati bitimine kadar başvurular devam edecek.

Geçen yıl toplam başvuru sayısı 1200’ün biraz üzerindeydi. Bu yıl ise rekor bir ön başvuru sayısına ulaşılacaktır. Türkiye ve Eskişehir sanayinin nitelikli işgücüne ihtiyacı Özel EOSB Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi gibi meslek liseler tarafından karşılanacaktır.

2019 yılında hayata geçirilen, 5 ana dalda eğitim yapan EOSB Meslek Lisesi, “mesleki eğitim ”de, özel sektöre örnek olmuştur. Nitekim Milli Eğitim Bakanı Sayın Ziya SELÇUK, öğretmenevinde katıldığı bir programda, "Almanya’da mesleki ve teknik okulların yüzde 80’i, özel sektörün desteklediği okullardır. Bizde bu oran, yüzde 4 civarında" demişti.

Eskişehir’de ESO Akademi, EOSB Meslek Lisesi ve MEGEM eğitim merkezi kentte nitelikli işgücü açığının kapanmasında önemli rol üstleniyor.  Diğer illere de örnek oluyorlar.

Meslek liselerinde verilen eğitimler, öğrencilerin iş hayatına daha kolay uyum sağlamalarını ve daha başarılı olmalarını sağlar. Ayrıca meslek liseleri, öğrencilerin iş bulma şanslarını da artırır.

Geçmişte, öğretim sisteminin güçlendirilmesi projesi (MEGEP) kapsamında, Milli Eğitim Bakanlığı, Erkek Teknik Öğretim Genel Müdür Yardımcısı Hüsamettin Kaya ve 44 kentten okul yöneticilerinin katılımıyla Eskişehir’de, “Mesleki eğitim ve bilgilendirme toplantısı” yapılmıştı.

Toplantıda neler konuşuldu, kamuoyuna yansımadı ama yılladır, bu tür toplantılar yapıldı ve Mesleki eğitimin problemleri, masaya yatırıldı ama sektörlerin istediği nitelikli elaman, bir türlü yetiştirilemedi.  Bu durum, insanımızı işsiz bırakırken, sektörleri de kaliteli ve nitelikli elaman bulmakta sıkıntıya soktu.

Ülkemiz ve Eskişehir’ de  ara eleman için, ülke ve kent bazında iş gücü planlaması şarttır. Planlama, bir iş ya da etkinliğin gerçekleştirilmesi ile ilgili bütün temel bilgilerin önceden düşünülmesi, öngörülmesi, tasarlanması, düzenlenmesi ve uygulamaya hazır hale getirilmesidir.

İşgücü planlaması ise doğru sayıda kişiyi, doğru zamanda, doğru işlerde, doğru beceri, tecrübe ve yeteneklerle işe almaya yöneliktir. Bu da hangi becerilere ihtiyaç duyulduğunu bilmemizi sağlayan analizleri gerektirir. Çalışanların, doğru becerilere sahip olduğundan ve doğru işlerde olduğundan emin olunması için planlamaya ihtiyaç vardır.

Eskişehir okullaşmada ve nitelikli ara elaman yetiştirmede, çok iyi bir altyapıya sahip olması için, “ OKUL-ENDÜSTRİYEL İŞBİRLİĞİ” sağlandığı takdirde, hem sektörler, hem de öğrencilerimiz açısından büyük yararlar sağlayacak.

Öğrenciler bu işbirliği ile yeteneklerine göre gerçek iş ortamında çalışacaklar, iyi iş alışkanlıkları kazanacaklar, meslek seçmede, daha doğru ve esnek karar verebilecekler, sorumluluk duygularını ve liderlik özellikleri geliştirecekler, en önemlisi de kendi başlarına iş yapma ve grup çalışmalarına, iş yerlerine uyum yeteneklerini geliştireceklerdir.

Okul-Endüstriyel işbirliği, işletmeler ve işveren açısından da büyük yararlar sağlayacaktır. İşletmelerdeki usta öğreticiler, eğitsel ilkeleri, iş analizlerini ve iş başı uygulamalarını daha iyi öğrenirler. İşletmeler arasında, işçi değişimi azalır. Geçici ve mevsimlik işgücü sağlanır. İşverenler istihdam edeceği elamanları, daha yakından tanır. İşverenin eğitim kurum/kuruluşları ile koordinasyon bilinci gelişir.

Eğitim kurum/kuruluşları da, bu işbirliği ile yeni teknolojileri yakından izler, danışmanlık hizmetlerini geliştirir.  Programların değerlendirilmesi için, gerekli bilgileri sağlar.  Uygulanan programların, çevre ile işbirliği içinde geliştirilmesi kolaylaştırır. Öğretmenler, sektörlerdeki gelişmeleri izleyerek kendilerini daha da geliştiririler.

Ülkemiz genelinde ve Eskişehir’de nitelikli ara elaman yetiştirmek zorunlu hale geldi. Çünkü çağımızda, bilgi ve teknolojiye dayalı nitelikli mal ve hizmet üretebilmesi,  önem arz etmektedir. Bu da ancak nitelikli mesleki ve teknik eğitimli ara elemanların yetişmesi ile mümkün olabilecektir.

Eskişehir, bu açıdan önemli imkâna sahiptir. Kurum/kuruluşlar, Meslek Yüksek Okulu ve Meslek Liseleri, kendi aralarında çok iyi bir işbirliği oluşturur, Okul Endüstriyel işbirliği de sağlanır, nitelikle eleman yetiştirmeye yönelik müşterek stratejiler ve programlar belirlenerek, hayata geçirilirse, mesleki eğitimin kalitesi yükselecek, nitelikli ara eleman yetiştirmede ciddi aşama kaydedilecektir.

Avrupa’daki gibi mesleki ve teknik eğitim öğrencilerinin, fen ve matematik düzeylerinin yüksek olması, eğitim, ölçme, değerlendirme ve belgelendirmenin, objektif şeffaf kriterler ile standart şekilde sağlanması, sistemin başarısını da beraberinde getirecektir.

Nitelikle elaman yetiştirme müfredatını,  iş piyasasının beklentilerini karşılamaya yönelik şekilde tasarımlamak,  istihdam sorununu çözmekle kalmayacak, mezunların, büyük bir kısmı okul bitiminde, alanlarında hemen iş bulabilecektir. Ya da burs veren kurumlar adına, yüksek öğretimde teknik alanlara devam edeceklerdir.

Ülkemizde üretim, enerji ya da hizmet sektöründe, meslek liseleri mezunlarının istihdamında, çok geniş imkânlar vardır. Nitelikli ara eleman yetiştirmek için, çağın gerektirdiği bilgi ve beceriyi kazandırmak üzere hazırlanmış olan meslek liselerindeki dersler, en son teknoloji ve teknikler kullanılarak, hem teorik ve hem de uygulamalı olarak veriliyor.

Eskişehir’ de nitelikli ara elaman yetiştirmek için yeterli altyapı mevcuttur. Belirlenecek geniş kapsamlı program,  proje, öğrencilere sağlanacak burs ve Okul-Endüstriye işbirliği ile nitelikli ara elaman yetiştirme de, gözde kentlerden biri olabilir.

Yeter ki bu yönde, ESO ve EOSB gibi tüm kesimler, gayret ve çaba göstersin. İnsanımız da önce iş bulurum, sonra kendimi yetiştiririm felsefesini terk ederek,  ilk önce kendimi yetiştirir, sonra bulduğum işte, kendimi daha da geliştiririm, felsefesini benimsesin…