Eskişehir’de 23 Eylül Pazartesi itibarıyla ulaşıma zam geleceği öğrenildi. Tam bilet fiyatları 5 lira, öğrenci biletleri ise 2,5 lira artırıldı. Yeni fiyatlarla birlikte tramvay ve otobüslerde tam bilet 20 lira olacakken, öğrenci biletleri ise 7,5 lira olacak. Her geçen gün zamlardan payını alan Eskişehir’de ulaşım zammı da açıkçası şaşırtmadı. Fakat merkez bölgesi küçük olan bir şehirde 20 lira vererek tek biniş olması açıkçası oldukça fazla. Her gün işe toplu taşımayla giden birinin gidiş ve dönüş masrafı 40 lira olurken, aylık ulaşım masrafı ise 1200 lira olacak. Kulağa oldukça fazla gelen bu ücrete ne yazık ki itiraz etme şansımız yok. Ama ne olsaydı mutlu olurduk? Hemen ütopik senaryomuzu kuralım…

Sabah evden çıktık. Sadece iki durak sonra işimiz var, daha sonra şehrin diğer ucuna da gitmemiz gerekiyor. Bineceğimiz ilk durakta 20 liralık ücretimizi bastık. İki durak sonra indiğimizde bize ödediğimiz tutarın bir kısmını verdi. Yani gittiğimiz kadar ödemiş olduk. Daha sonra işlerimizi halledip yolumuza devam edeceğiz. Çünkü 2 durak için 20 lira vermedik, içimiz rahat..

Farklı bir senaryo düşünelim, 20 lira ödeyeceğimiz için evden çıktıktan sonra herhangi bir ulaşım aracına binmedik, hava yağmurlu, karlı, 40 derece de olsa yürüdük, işimizi halledeceğimiz noktaya geldik, ondan sonra 20 lirayı hak edecek yolumuz olduğu için artık bir toplu taşıma kullanmayı hak ettik…

Evet aslında Eskişehirlilerin çok da aşina olmadığı bir sistem olan gittiğin kadar öde sistemi, Kocaeli ve İzmir’den sonra,  son olarak Bursa’da hayata geçti. Türkiye’deki 5 büyükşehir arasında en ucuz toplu taşıma ücreti açısından 4. sırada bulunan, öğrenci binişini 5 TL‘de tutan Bursa Büyükşehir Belediyesi, toplu ulaşımda ‘Gittiğin kadar öde’ dönemini başlattı. Artık vatandaşlar gittikleri mesafe kadar bir ücret tarifesine tabi tutuluyor. Eskişehir’de de bu sistemin hayata geçmesi vatandaşların yüzünü güldürebilir…

Diğer yandan Eskişehir’de ulaşımın 20 liraya yükselmesinde içimize dokunan bir konu ise, her yerin birbirine yakın olması. Yani İstanbul, İzmir, Ankara ve Bursa’da mesafelerin uzun olması ve yakıt düşünüldüğünde ücretlerin buna göre tarifelendirilmesi mantığa uyan bir konu. Fakat Eskişehir’de artık yürümek daha mantıklı olacak gibi görünüyor.