Eskişehir Sanayi Odası (ESO) ev sahipliğinde, mesleki eğitim ile istihdamı geliştirmeye yönelik hazırlanan “İşin Erbapları Projesi” çerçevesinde mesleki ve teknik eğitim veren okulların niteliğinin arttırılması ve istihdamı tanıtımı yapılırken, protokol imza töreni düzenlendi
Ayrıca Eskişehir’de mesleki ve teknik eğitim veren okulların niteliğinin artırılması ve istihdamın sağlanmasına yönelik Eskişehir Valiliği himayelerinde Eskişehir Sanayi Odası, İl Milli Eğitim Müdürlüğü, İl Göç İdaresi Müdürlüğü ve İŞKUR arasındaki işbirliği mesleki eğitim açısından önemli işbirliğidir.
20. Milli Eğitim Şurası’nda da mesleki eğitimin genel yapısının güçlendirilmesi ve özel tüm mesleki ve teknik eğitim kurumlarında ulusal ve uluslararası sektörlerin ihtiyaçları doğrultusunda, yeni programlar açılması ve mevcut öğretim programlarının güncellenmesi gibi önemli kararlar alındı.
20. Milli Eğitim Şurası’nda alınan kararlar dikkate alınır hayata geçer mi önümüzdeki yıllarda görülecektir ama 2018 yılında Anadolu liselerinin adrese dayalı yerleşecek öğrencilerin ihtiyacını karşılayamayacağını anlayan Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), onlarca meslek lisesini, Anadolu lisesine dönüştürmek için çalışmalar başlatmıştı.
Öte yandan ülkemizde meslek liseleri kapatılırken, 2012’de 573 olan imam hatip lisesi sayısı 4+4+4 sistemiyle birlikte, 2018-2019’da bin 623 oldu. 2012’de sayısı sıfır olan imam hatip ortaokulu sayısı ise 3 bin 394’e ulaştı.
Ayrıca ülkemizin, İmam Hatip Meslek Liselerinden ziyade, diğer meslek liselerine ihtiyacı vardır. Ülkemizde, kalifiye birey yetiştirmede, üniversiteler ve meslek liseleri, hizmet sektörü ve sanayi, sürekli arayış içindeler.
Ancak bu ortak arzu, bir türlü, tarafları tatmin edecek seviyeye getirilemedi. Öte yandan küresel pazarların yarattığı, rekabet ortamı, her yerde olduğu gibi, Türkiye’de de daha iyi mal ve hizmet üretimini, zorunlu kıldı.
Bunu sağlayabilmek için de sanayi ve hizmet sektörünün, iyi ve kaliteli üretim yapabilecek nitelikli elemana ve bu elemanları yetiştiren, Meslek Yüksek Okulları ve Meslek liselerine okul-sanayi, işbirliğine ihtiyaç vardır.
Bugüne kadar ülkemiz ve Eskişehir’de, kalifiye işçi yetiştirmede sanayi-okul işbirliği, arzu edilen boyutta gerçekleştirilemedi. Oysa okul-Endüstri işbirliğinde öğrenciler, ilgi ve yeteneklerine göre, gerçek iş ortamında yetiştirilir.
Bu işbirliği sağlansa, öğrenciler iyi iş alışkanlıkları kazanırlar, sorumluluk duyguları ve liderlik özellikleri gelişir. Meslek seçmede daha esnek, bilinçli ve doğru karar verebilirler. Kendi başına iş yapma ve grup çalışma yetenekleri gelişir.
Son yıllarda, ülkemizde, okul sanayi işbirliği konusunda, somut adımlar atılıyor. Ancak yeterli değildir. Bu çalışmalar, proje bazında gerçekleştirilmelidir. Böyle projeler, meslek liseleri ve meslek yüksekokulları ile sanayi ve hizmet sektörü arasında yakınlaşmayı, birbirini daha iyi tanımayı sağlayacaktır.
Meslek liseleri–sanayi işbirliği, Gençlerin İstihdam Edilebilirliği Projesi gibi projeler, sanayinin ve hizmet sektörünün eğitime katkıda bulunmasını, özellikle de sanayi ve hizmet sektöründe, uygulanan son teknolojilerin okullara yansımasını da sağlayacaktır.
20. Milli Eğitim Şurasında, insanve iş gücü planlaması da görüşülmeliydi. Neden ele, gündeme alınmadı bilinmez. Ama ülkemizin, eğitim alanında, en önemli sorunlarından biri olan insan ve iş gücü planlamasıdır.
Çünkü çağımızda, hızla değişen üretim ilişkileri yapısında, istihdam ve eğitimin ilişkisi de boyut değiştirmektedir. Sektörlerin, mevcut ve gelecekteki beklentisini, nicel ve nitel olarak karşılayacak işgücü temini, istihdam yaratmak kadar önemlidir.
İnsan gücü planlanmasının, çıktısı olan veriler, eğitim planlaması için, özellikle yükseköğretimde okul, bölüm ve kontenjan hesaplamalarına kaynak oluşturur. Ancak eğitim planlaması, sadece çalışabilir nüfus göz önüne alınarak yapılmaz. Her eğitim kademesi için, ihtiyaç duyan nüfus, temel alınarak bir planlama yapılmalıdır.
Ülkemizde sektörlere, işgücü ve insanımızı da istihdam etmek isteniyorsa mutlaka eğitim alanında insan gücü planlaması, bir zorunluluktur. Gençlerimizin tümünü üniversitelere yönlendirmek veya mevcut bölümlere ülkemizin ihtiyacından çok öğrenci yönlendirmek pek çok gencimizi işsiz bırakacaktır.
Mesleki eğitim, ülkemizin kalkınması için, vazgeçilmez bir unsurdur. Sistem içinde yetiştirdiğimiz, insan gücünün, üstün niteliklere sahip olması, gelişen bilim ve teknolojiye uyum sağlamasını istiyorsak, meslek eğitimi yapan insanlarımızı, gerçek iş koşullarında, yaparak yaşayarak, öğrenme esaslarına göre yetiştirmek zorundayız.
Bu da ancak endüstri- hizmet sektörü ve okul işbirliği ile mümkündür. Çünkü her meslek bir ihtisas ister. O nedenle de insanımızın istihdam edilebilirliğini artırmak için mesleki eğitim bir zorunluluk olup sadece bireyin değil, ülkemizin de geleceğidir.
ESO ve EOSB, Eskişehir sanayisinin talep ettiği niteliklerde ve kalifiyede insan kaynağını yetiştirmek ve endüstriye kazandırmak için ciddi bir yatırımlar yaptılar.
ESO’nun, “ESO Akademi” ve OSB’nin” EOSB Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi,” gençlerimizin ve insanımızın, meslek edinmelerini sağlarken, Eskişehir’de OSB’nin de işgücü ihtiyacını karşılarken, diğer illere de örnek olacaktır