Çağımızda ülkelerin gelişmesinde ve kalkınmasında özellikle de sanayileşmenin temel unsuru olan bilgi, beceri ve iş alışkanlıklarına sahip, yüksek verimi gerçekleştirecek, kalifiye insan gücünün yetiştirilmesi gerekmektedir.
Bugün ülkemizde mesleki eğitimin, taşıdığı öneme ve sürdürülen çabalara karşın, sistemin beklenen sonuçları vermediği bir vakıadır. Yapılan tüm araştırmalar, öğrenci, veli, öğretmen, işveren, konunun, tüm taraflarının ortak olarak sorunlarda buluştuğunu göstermektedir.
Geleceğimizin teminatı olan gençlerimizin ilgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirecek, gerekli bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle, hayata hazırlanmasında ve ülkemizin kalkınmasında en önemli unsur haline gelmesinde Mesleki Eğitimin önemi çok büyüktür.
Geçmiş yıllarda Kalkınma Planlarında, “mesleki ve teknik eğitime öncelik verilmesi” temel ilke olarak benimsenmiştir. 10. Kalkınma Planında, iş arzı ile insan kaynağı talebi arasındaki kurulamayan dengenin, yasal, yapısal, yönetsel, bölgesel, ekonomik ve sosyal özellikler gibi, birçok nedenine işaret edilmekle beraber, çözüm için bir adım atılamaması sorun olarak karşımızda durmaktadır.
Ayrıca gelişmiş ülkeler, mesleki ve teknik eğitimde bireylerin teknolojiyi anlayıp kullanabilecek temel becerilere, iletişim ve problem çözme becerilerine ve işbirliği içinde çalışabilecek disipline sahip olmasına önem vermektedirler
Mesleki eğitimde EOSB gibi özel sektör de görev almalıdır. Nitekim Milli Eğitim Bakanlarımızdan Sayın Ziya SELÇUK, "Almanya’da mesleki ve teknik okulların, yüzde 80’i, özel sektörün desteklediği okullardır. Bizde bu oran, yüzde 4 civarında" dedi.
Çağımızda sanayileşmiş ülkelerde, kalifiye insan kaynağına daha fazla ihtiyaç duyulması ve uluslararası pazarlarda rekabet üstünlüğünün sağlanması amacıyla mesleki eğitim daha fazla önem kazanmıştır. Bu nedenle de Türkiye’de mesleki eğitimin kalitesinin iyileştirilmesi ve yaygınlaştırılması zorunlu hale gelmiştir.
Ayrıca mesleki ve teknik eğitim programlarının geliştirilmesinde, toplumun ihtiyaçları ve ülkenin istihdam alanları, göz ardı edilmemelidir; Çünkü mesleki ve teknik eğitim kurumları, mezun ettiği öğrencileri, nitelikli eleman olarak sektöre kazandırmakla görevlidir.
Dünyada ve ülkemizde, Mesleki Teknik Eğitimin öneminin, çok büyük olduğu herkes tarafından bilinen ve kabul edilen bir gerçektir. Geleceğimizin teminatı olan gençlerimizin, ilgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirecek, gerekli bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlanmasında Mesleki Eğitimin önemi büyüktür.
Ülkemizde örnek teşkil edecek meslek okulları var. Bu okullardan biri de EOSB, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’dir. 65 bin metrekare arazi üzerinde; idari binalar ve derslikler, atölyeler, çok amaçlı salon, spor salonu, öğrenci pansiyonu, destek tesis ve teknik birimlerden oluşan 20 bin 500 metrekare hizmet alanında faaliyet gösteriyor.
EOSB Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nin amacı, kurum/kuruluşların özellikle sanayinin, ihtiyaç doğrultusunda, nitelikli iş ve üretime katılacak şekilde iş gücü yetiştirmek, uygulamalı meslekî ve teknik eğitim sistemini sürekli geliştirmek ve kalitesini yükseltmek. İş piyasasının ihtiyaçlarına göre modüler öğretim programları hazırlamak, ekonomide verimlilik ve rekabet gücünün artırılması için eğitimin sosyal ve sektörel entegrasyonunu sağlarken öğrencileri millî kültürümüzün temeli olan ahilik anlayışıyla ve bu anlayışa özgü iş ahlakı değerleriyle yetiştirmektir.
Ülkemizde mesleki eğitimde rol model olan, 2019'da kurulan ve başarılarıyla dikkat çeken, öğrenci ve velilerin gözdesi haline gelen, Özel EOSB Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, son 2 yılda okuldan toplam 363 öğrenci mezun oldu. Okulda, öğrenci sayısı 1494 kişiye ulaştı. 2024-2025 eğitim öğretim yılı için 1367 başvuru yapmış, titizlikle yürütülen mülakatlar sonucunda 390 öğrenci okula kayıt edilmiştir.
Okulda; Makine teknolojileri alanında, bilgisayarlı makine imalatı, endüstriyel kalıp, makine bakim onarım dalları ve elektrik elektronik alanında; elektrik pano monitörlüğü, endüstriyel bakim onarım dalları var. Metal teknolojisi alanında; kaynakçılık dalı, endüstriyel otomasyon alanında mekatronik, endüstriyel kontrol alanları ve plastik teknolojisi alanında ise plastik işleme ve plastik kalıp dalları mevcuttur.
Ayrıca, “metal sektöründe; kaynakçı, metal saç işlemecisi, metal kesimci, metal tezgah işçisi ve operatörü, makine sektöründe; makine bakımcı, CNC tezgah işçisi, makine montajcısı, kimya sektöründe; plastik enjeksiyon elemanı, plastik şişirme üretim elemanı ve operatörü ve ulaştırma sektöründe de köprülü vinç operatörü “branşların da merkezler kurulmuştur.
EOSB Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nin mimarı, EOSB Başkanı Sayın Nadir KÜPELİ ve ekibinin, mesleki eğitimdeki bu girişimi diğer illere de örnek oluyor. Eskişehir sanayisini de her alanda nitelikli işgücünü sağlarken, Eskişehir sanayisini de ulusal ve global alanda söz sahibi yapacaktır.
EOSB Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’ni geçen hafta ziyaret ettik. Okul, güçlü iş birliği, iletişim ve başarı odaklıdır. Paydaş iş birliği ve öğrenci merkezlidir. Olumlu çalışma ortamı ve esnek müfredat mevcuttur. Okulda, eğitimde yenilikçilik için iletişim, iş birliği, bilimsellik ve öğrenci odaklı yaklaşım ön planda tutuluyor.
Okul Müdürü Sayın Bülent SEĞMEN, fikirleri ile genç düşünen, risk alan, esnek, dinamik, duygusal ve benzer meziyetlere sahip bir yönetici olarak "ORTAK AKIL", "ORTAK PAYDA " ve "TAKIM RUHU" gibi kavramlara değer veriyor. Okuldaki her faaliyette de uyguluyor.
Sayın SEĞMEN, yöneticilikte kazandığı tecrübe, bilgi, deneyim, önsezi, işini takip etme, yetki ve sorumluluk trafiğini doğru yönlendirme ve denetleme, bilgi aktarma, ekibini motive edebilme, başarı ve başarısızlıkları paylaşabilme gibi, meziyetleri ile de dikkat çekiyor.
EOSB Başkanı Sayın Nadir KÜPELİ, okul kurucu temsilcisi Sayın Metin SARAÇ, Okul Müdürü Sayın Bülent SEĞMEN ve ekiplerini kutluyoruz.