Eskişehir’de bir zamanlar, en yaygın ulaşım aracı bisiklet idi.
Fabrikalarda çalışan işçilerin büyük bölümü, işe bisiklet ile gidip gelirdi.
Fabrikaların paydos saatinden sonra, Eskişehir’in cadde ve sokaklarında ‘’bisikletli ordusu’’ oluşurdu.
O yıllar çok gerilerde kaldı.
Bisiklet, çoktan ‘’ulaşım aracı’’ olmaktan çıktı.
Bisikleti ulaşım aracı olarak kullananların sayısı parmakla gösterilecek kadar az…
Kentin yapılaşması ve ulaşım hatları da ortada…
Bisiklet kullanımı için uygun değil zaten…
Son yıllarda bisiklet kullanımının yaygınlaştırılmasına çalışılıyor.
‘’Teşvik’’ amacıyla değişik etkinlikler düzenleniyor…
Ancak, istenilen sonuca ulaşıldığını söylemek olanaksız…
Ulaşılamaz da zaten…
Kentin ulaşım ağı ortada…
Bisiklet kullanımı için uygun değil…
Bisiklet kullananın can güvenliği bile yok.
Bazı caddelerin yaya yollarında ‘’bisiklet yolu’’ olarak ayrılmış bölümler var.
Ancak, yeterli değiller.
Oralarda yalnızca ‘’spor’’ için bisiklet kullanılabilir.
Bisiklet yollarının yaygınlaştırılması gerekir.
Bunu yapacak olan da Büyükşehir Belediyesi…
Büyükşehir Belediyesi tarafından bu konuda atılmış bir adım var.
Doğalında ‘’ne güzel’’ demek gerekir.
Ne yazık ki, denilemiyor.
‘’Ne güzel’’ denilemediği gibi ‘’bu işte bir iş var’’ deniliyor.
‘’Neden’’ mi?
Büyükşehir Belediyesi tarafından bir ihale açılır…
İhaleye çıkartılan, ‘’Bisiklet Yolu Projesi Hazırlanması’’ işi…
Belirlenen tahmini bedel de 1 Milyon 396 Bin 500 Türk Lirası…
Böylesi yüksek tahmini bedeli olan işin içerisinde ‘’bisiklet yolu yapımı’’ falan yok… Yalnızca kağıt üzerinde projesi hazırlanacak…
Daha açık bir anlatımla da, ulaşım ağındaki cadde ve sokaklarda bir bölüm maviye boyanacak.
Büyükşehir Belediyesi bünyesinde harita mühendisi, şehir plancısı, mimar ve mühendis yok mu?
Elbette ki var.
Bu işi onlar yapamazlar mı?
Zor bir iş değil ki… Elbette ki, yapabilirler.
Onlara yaptırılmıyor.
Haydi ‘’onların işleri başlarından aşkın’’ diyelim…
Bu şehirde 3 üniversite var.
Bünyelerinde, iş için gerekli teknik insanları barındırıyorlar.
Onlara yaptırılamaz mıydı?
Elbette ki yaptırılabilirdi.
Ancak onlar da tercih edilmiyorlar… Büyükşehir Belediyesi’nin hangi işinde tercih edildiler ki?
Neyse…
Haydi ‘’şu veya bu nedenle ihale açılması gerekti’’ diyelim…
Açılan ihalenin ‘’kurallara uygun olması’’ gerekir.
Açılan ihalenin öyle olduğunu söylemek olanaksız…
Şartnamede bazı hükümler var ki, şaşırmamak elde değil…
İhaleye girenlerde ‘’yeterlilik’’ aranıyor.
Birisi, işi üslenecek firmada bulundurulması gereken personel ile ilgili… 
‘’Madde 48 - Diğer hususlar’’ başlığı altında deniliyor ki
‘’48.1. Aşağıdaki meslek gruplarındaki yeterli sayıda personeli kendi bünyesinde veya danışman olarak çalıştırabileceği gibi, ortak girişim yapılabilir veya sözleşme ihale konusu işin bir kısmını yaptırmak üzere alt yüklenici çalıştırabilir. (Alt yüklenicilere ve danışmana ilişkin idarenin onayının alınması zorunludur.)
En Az 3 Yıl Deneyimli 1 adet Harita Mühendisi ( Halihazır Harita Üretim İşi Yapmış Olma Şartı ) 
1 Adet Şehir Plancısı ( Bisiklet Yolu Projesi Yapmış Olma Şartı)
En Az 3 Yıl Deneyimli 1 adet Mimar ( Bisiklet Yolu Projesi Yapmış Olma Şartı)
En Az 3 Yıl Deneyimli 1 adet Mimar veya İnşaat Mühendisi ( Keşif Özeti, Metraj Cetveli, İcmal vb. ile yapım işi özel teknik şartname dahil ihale dosyası hazırlamış olma Şartı)
En Az 3 Yıl Deneyimli 1 adet Ulaşım ve trafik konusunda yüksek lisans yapmış ve üstü düzeyde uzmanlaşmış teknik personel ( Trafik Mühendisliği Alanında Çalışmış Olma Şartı )
En Az 2 Yıl Deneyimli 1 Adet Peyzaj Mimarı ( Peyzaj Mimarlığı Alanında Proje Yapmış Olma ve/veya Bisiklet Yolu Projesi Yapmış Olma Şartı) 
Teknik Personel İçerisinden Belirlenecek Proje Koordinatörü ( Şehir Plancısı, İnşaat Mühendisi, Harita Mühendisi, Mimar ve Peyzaj Mimarı Mesleklerinden herhangi birinde 10 yıl deneyimli, 5 yıl ulaşım planlama veya projelendirme( yol, kavşak, bisiklet yolu, yaya yolu vb.) konularında deneyimli olma şartı aranır.)’’
Firmada bulundurulması istenilen personel özellikleri böyle…
‘’Deneyim’’ için söylenecek bir şey yok.
İyi de ‘’ Bisiklet Yolu Projesi Yapmış Olma Şartı’’ neyin nesi oluyor?
Kurallara bakıldığında anlamak çok zor.
Sorduğumuz işin uzmanları oldu.
Onlar da bir anlam verebilmiş değiller.
Sorumuza yanıt olarak ‘’siz anlayın artık’’ dediler. Bunu demekle de kalmayım anlamlı bir şekilde tebessüm ettiler.
Kuşkulanmamak elde değil…
Dahası var.
‘’Yeterlilik’’ konusunda firmada aranılan koşullar da var.
Deniliyor ki
‘’4.3. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:
4.3.1. İş deneyimini gösteren belgelere ilişkin bilgiler:
Son beş yıl içinde bedel içeren bir sözleşme kapsamında kabul işlemleri tamamlanan ve teklif edilen bedelin %30 oranından az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler veya teknolojik ürün deneyim belgesi. 
4.4. Bu ihalede benzer iş olarak kabul edilecek işler:
4.4.1. Kamu ve özel kurumlara yapılmış bisiklet yolu projeleri benzer iş olarak kabul edilecektir.’’
Bu da anlaşılır gibi değil…
İşin uzmanları da anlam veremiyorlar.
Yapılan işin kurallara uyan bir yanı yok.
Gerek Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, gerekse mimarlar odası tarafından yapılan sınıflandırmalar var. 1-A, 5-C ve benzeri numara ve harflerle sıralanıyorlar
İhalelerde de bu sınıflandırmalar baz alınıyor.
‘’Bisiklet yolu’’ ile ilgili bir sınıflandırma olmadığı gibi öyle bir tanımlama da yok.
O olmadan doğru dürüst bir ihalenin yapılması söz konusu olamaz…
Gel gör ki, Büyükşehir Belediyesi yapmış…
Kurallara uymayan bu ihale için yapılabilecek bir tanımlama var.
O da ‘’adrese teslim ihale’’…
İhaleye verilen ‘’geçerli teklif’’ sayısı yalnızca 2…
İhale sonunda işi üstlenen de İstanbullu bir firma…
İhale sonucu oluşan bedel de 795 Bin Türk Lirası… 
Çok para…
İhale ile ilgili dikkat çekici bilgileri aktarmaya çalıştık.
Söylenecek daha çok şey var.
Ancak bugünlük sözü daha fazla uzatmaya gerek yok.
Bugün aktardıklarımıza bakınca yapılana ‘’ ne güzel’’ denilebilir mi?
Denilemiyor.
Denilen tek şey var. O da ‘’bu işte bir iş var.’’