Kamu Başdenetçisi Malkoç bir otelde gazetecilerle buluştu.  Malkoç konuşmasına kurum hakkında verdiği bilgilerle başladı. Vatandaşların hak arama kültürünün gelişmesi açısından da önemli bir misyonları bulunduğunu aktaran Malkoç, şöyle devam etti: "Meclise bağlı bir denetim mekanizması olarak 2013 yılından itibaren faaliyetlerini sürdüren kurumumuz, halkın avukatlığını yapmakta ve aldığı kararlar ile idareye yol göstermektedir. Kamu Denetçiliği Kurumu, idarenin hizmet kalitesinin yükseltilmesine, iyi yönetim ilkelerinin yerleşmesine, insan haklarının gelişmesine, hukukun üstünlüğünün sağlanmasına, hak arama kültürünün yaygınlaşmasına, şeffaf hesap verebilir, insan odaklı bir idarenin oluşmasına katkı sağlamaya çalışmaktadır."  

İdareden şikayetçi herkesin Kamu Denetçiliği Kurumuna "internet, mektup ve faks" gibi her türlü kanalla ücretsiz müracaat edip uyuşmazlığına çözüm bulabileceğini belirten Malkoç, “En fazla şikayet, ülkenin nüfus yoğunluğuna göre dağılım gösteriyor. İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyük illerimizden en fazla şikayet alıyoruz. Kurumumuz bilindikçe başvuru da artıyor. Anadolu illerine gelip tanıtım yapmamızın sebebi de bu. Bu toplantıları da medya aracılığıyla daha çok kişiye ulaşmak için yapıyoruz. Kurum kurulduğundan bu yana 35 bin, bu yıl ise 15 bin başvuru aldık. Bunun yüzde 80'i yanıtlandı. 2016 yılındaki şikayetlerin ilk sırasında kamu personelinden gelenler oluşturuyordu. 2017 yılında ise eğitim ilk sırada yer aldı." 

EĞİTİM BİRİNCİ SIRADA

Eskişehir’de gerçekleştirdikleri ziyaretler hakkında da bilgi veren Malkoç, “Valimiz, Adliyemiz, Baromuz, sivil toplum kuruluşlarını ziyaret ettik. Eskişehir’i çok dinamik bulduk.  Kendine özgü bir yapısını oluşturmuş ve bu yapıyı geliştirmeye çalışan bir il. Gelişen Türkiye’de Eskişehir’in 21. Yüzyıl Türkiye’sinin özellikle ileri teknoloji ili olarak görüyorum. Özellikle raylı sistemlerde Türkiye’de ve dünyada bir çok ülkenin önünde olduğunu gördük.  Eskişehir Türkiye ortalamasının üzerinde bir şehir. Mutlaka sıkıntılar var.  Kamu denetçiliği kurumu olarak gezdiğimizde gördüğümüzde eksiklikleri, olması gerekenleri tespit ederek rapor ederek sayın Cumhurbaşkanımıza iletiyoruz. Kamu denetçiliği kurumu idarelerin iyi işleyişine katkıda bulunduğu gibi aynı zamanda gelecek Türkiye’nin insan hakları üzerinde hukukun üstünlüğü üzerinde daha sağlam mesafe almasında katkıda bulunmaya çalışıyor. Eskişehir’in dinamik yapısında basının da son derece önemi var. Eskişehir’de noksan gördüğümüz en önemli husus Eskişehirspor, Eskişehirspor’unda toparlanıp, geçmişteki o güzel yerine yeniden kavuşmasını arzu ediyoruz.  Türkiye’de şikayetlerin başında 2016’da kamu personeli şikayet yapmıştır. 2017 yılında şikayette eğitim birinci sırada. Kamu personelinin şikayetlerinin 2’nci sırada. Yerel yönetimler 3’üncü sırada” diye konuştu.

TERMİK SANTRALİ DEĞERLENDİRDİ

Eskişehir'de yapılması planlanan kömür yakıtlı termik santrale dair şikayet gelip gelmediğine ilişkin soru üzerine Malkoç, "Bu konuda Kamu Denetliliği Kurumu’na şikayet gelmedi.  Termik Santral, Nükleer Santral gibi çalışmalar dünyanın muhtelif yerlerinde farklı şekilde yorumlanıp karşılanabiliyor. Ama bir gerçekte var ki enerji ihtiyacı su gibi hayatını devam ettirebilme açısından önemli. Bu nasıl karşılanır? Yenilenebilir enerji ile mi karşılanır, termik santrallerle mi veya nükleer santrallerle mi bu tabi o ülkeyi yönetenlerin ihtiyaç duyduğu duruma üreteceği projeler çözüm yollarıyla alakalı bir şey. Burada önemli olan şey nedir yapılacak işlerin hukuka uygun olması, kamu vicdanına uygun olması. Ben şunu görüyorum dünyadaki savaşların büyük bir kısmı enerjiden kaynaklanıyor. Zannediyorum Eskişehir bunu kendi içerisinde çözer kurumumuza her hangi bir şikayet intikal ederse bizde imkanlarımız çerçevesinde değerlendiririz” dedi.  Kuruma gelen şikayeti 6 ay içerisinde sonuçlandırmak zorunda olduklarını belirten Malkoç, “Düzenleme bu yönde. Başvuruları sonuçlandırmaya çalışıyoruz. Bu yıl yapılan 15 bin başvurunun yüzde 75’i sonuçlanmıştır. Yüzde 15’i dostane çözümlerdir. Eskişehir’deki şikayetler eğitimle ilgili şikayetler birinci sırada, ikinci sırada ise kamu personel şikayetleri ve yerel yönetimlerle ilgili şikayetler” dedi.  Eskişehir’den 2017 yılında kuruma 143 dosya şikayet geldiği belirtildi. Bunların 45’inin eğitim sınav uygulamalarıyla alakalı olduğu açıklandı. 4 yanlış 1 doğruyu götürmesi meselesi konusunda şikayette bulunulduğu belirtildi.  

Editör: Haber Merkezi