Anakent Belediye Başkanı Sayın Prof. Dr. Yılmaz Büyükerşen, İzmir’de düzenlenen ’Marka şehir ve yerel yönetimler’ konulu toplantıda, trafik konusunda caddeleri yayalaştırarak önemli bir adım atıldığını belirterek "Amacım, Eskişehir’e Avrupa Konseyi Kent Şartları ile evrensel şehir özellikleri kazandırmaktı. Eskişehir’i, lastik tekerlekli araçlara terk etmeyecektim. Kentin otomobiller için, değil insanlar için olduğunu düşünüyorum. “ demişti.
Ancak bu tespitini,arzu ettiği boyuta gerçekleştirilemedi.
Eskişehir’de yaşanan trafik problemleri, her geçen gün artıyor. Hızla artan kent nüfusu ve araç sayısı ile doğru orantılı şekilde yükseliyor.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından son açıklanan verilere göre, Eskişehir’de, trafiğe kayıtlı araç sayısı da 324 binin üzerine çıktı..
Yıllardır da Eskişehir’ in, Mudanya demiryolu ile deniz bağlantısı da sürekli gündemde oldu. Ancak bir arpa boyu yol gidilemedi.
Bu durumu, hem köşemizde sürekli gündeme getirdik, hem de Eskişehir milletvekillerine sürekli ilettik. Umut veren milletvekilleri de oldu.
DSP Eskişehir Milletvekillerinden, Sayın Mahmut Erdir’ le, yaptığımız bir görüşmede, Eskişehir Mudanya demiryolu bağlantısının, gündemde olduğunu, hatta Japon kredisi de bulunduğunu söylemişti. Ancak somut bir gelişme olmadı.
Bursa Milletvekili ve TBMM Grup Başkanvekillerinden, Faruk Çelik de, şu ana kadar yerine getiremedikleri tek sözün demiryolu olduğunu, Eskişehir-Bilecik-Osmaneli-Bursa -Gemlik-Mudanya hattındaki demiryolu projesinin temelini seçimlerden önce atacaklarını söyledi. Ancak yapılan bu vaat de yerine getirilemedi.
Aslından Eskişehir Mudanya demiryolunun, gerçekleştirilmesi çevre illerin de gündemindeydi. Nitekim Konya Ovaları Projesi (KOP) la ilgili, ulaşım önerilerinde, “Eskişehir-Bursa-Gemlik/ Mudanya demiryolu yapılmalıdır.” önerisi yer almıştı.
Bozüyük-Mekece yolunda, incelemelerde bulunan Maliye Bakanlarından rahmetli Kemal Unakıtan, çalışmaların 2009 Mayıs ayında tamamlanacağını belirterek, bundan sonra her yol Eskişehir’e çıkacak müjdesi vermişti.
Ayrıca Rahmetli Unakıtan, 134 kilometre uzunluğundaki yolun, toplam maliyetinin 930 milyon TL olduğunu belirterek, “Bu yolu, öyle bir hale getireceğiz ki Eskişehir'den yumurtayı yuvarladım mı İstanbul'dan alacaksın” demişti.
Hızlı Tren, Eskişehir’in ulaşabilirlik ve erişebilirlik imkânlarına ciddi katkıda bulundu.. Hızlı tren, yalnız Eskişehir’de duracak, Afyon Kütahya gibi illerden, Ankara’ya gitmek isteyen vatandaşlar ve Eskişehirlilerde, bu süre içinde, arabalarını koyacakları, Hızlı Tren’in duracağı güzergâhta, en az “1000 arabalık” parka ihtiyaç olduğu söylendi ama gerçekleşmedi.
Ankara-Bursa-İstanbul karayolu ulaşımını sağlayan Çevre Yolu, 1960'lı yıllarda yapıldı. O tarihten bu yana yenilenmemiş, yalnızca karayolları tarafından yetersiz bir bakım-onarımla yetinilmiştir. Drenajı ve sağlıklı alt yapısı olmayan, orta refüjü dahi yoktur.
Çevre yolu üç geliş ve gidiş olmak üzere yenilendi ama günde ağır
vasıta otobüs, otomobil ve her çeşit lastik tekerlekli taşıtın şehirlerarası geçişler yapması,. Üstelik sabah ve akşam Organize Sanayi Bölgesi'ndeki servis otobüsleri ve otomobillerin de trafiğe katılımıyla, büyük bir yoğunluk kazanmaktadır.
Çevre yolunun, gidiş ve geliş üç şeritli olması da sorunu çözmedi, Bilakis nüfus ve vasıta artış oranı ile de her geçen yıl yetersiz kaldı.
Hâlbuki Rahmetli Aydın Arat’ la yaptığımız sohbetlerde, çevre yolunun, Sevinç köyünden geçeceğini, Bozdağ eteklerinden, Bursa yoluna ekleneceğini söylemişti, Gerçekleştirilmiş olsa idi. Hem kent içi trafik rahatlayacak, hem de uzun yıllar, Eskişehir’e, cevap verecekti. Bu yol, aynı zamanda mal ve can açısından daha da güvenli olacaktı.
Yine Rahmetli Aydın Arat, Organize Sanayi Bölgesi ile kent merkezi arasında tamamen sanayiye ait olmak üzere, servis yolları da düşünmüştü.
Ayrıca Rahmetli Aydın ARAT, Şehirci ulaşımın iyileştirilmesi, otomobiller yerine toplu taşıma araçlarının kullanımının teşvik edilmesi, ulaşım taleplerinin kontrol edilmesi, çevre konularının dikkate alınması ile kalkınmaya ekonomik gelişmeyle uyumlu, katkıda bulunulması amacıyla, `Şehirci Ulaşım Mastır Planı’ yapılacağını da söylemişti.
Ancak ölümü dolayısıyla da ulaşımla ilgili düşünceleri gerçekleşmedi.
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi’nin İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi’ne(ESOGÜ) hazırlattığı 2015-2035 yıllarını kapsayan Eskişehir Ulaşım Ana Planı (EUAP) ‘Sonuç Raporu’ tamamlandığı 2017 yılında açıklanmıştı.
EUAP’ de kentin geleceği düşünüldü mü bilinmez ama Eskişehir’ in tek merkezli olarak kalması ve Süper Marketlerin ve iş merkezlerinin, şehir içinde toplanması kentin geleceğinin, dikkate alınmadığının da bir göstergesidir.
Taşıt sayısı, gün geçtikçe artması ve ulaşım araçları arasında, otomobillerin, tercih edilmesi, kent ulaşımını daha da zorlaştıracaktır.
Eskişehir’ de, ulaşımda yapılan hatalar, yaşanan büyük zaman kaybı, trafik kazaları neticesinde, insan ve maddi kayıplar, park yeri yetersizliği, trafik yoğunluğu nedeniyle ortaya çıkan ciddi sorunlar, halkı rahatsız edecek boyuta ulaşmıştır.
Eskişehir’ de, daha iyi bir yaşam kalitesi sağlamak ve ulaşım sorunlarının çözümü, özelliklede insanların ve ticari kuruluşların hareketlilik ihtiyaçlarının karşılanması için “Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik Planı” yapılarak ivedilikle hayata geçirilmelidir.Çünkü ulaşım günlük yaşantımızın vazgeçilmez bir parçasıdır.