ÇED raporunun onaylanması durumunda Kaymaz’a 600 metre mesafede, 40 metre derinliğinde 5 milyon 500 bin metreküp kapasiteli Siyanürlü Zehirli Atık Barajı inşa edilmesi planlanıyor. Çıkarılan toprağın 72 bin tonu Kaymaz’dan, 2 milyon 700 bin ton Çanakkale’den gelecek. 

Aynı şirketin Çanakkale’de kurmayı planladığı baraj için ise mahkeme yürütmeyi durdurma kararı vermişti. Eskişehir’de ise ne olacağı merak konusu…

Çevrenin, tarımın, hayvancılığın ve yeraltı sularının kirleneceğine dair duyulan endişelere değinen Sivrihisar Eğitim Vakfı Başkanı Bekir Kalır, açıklamasında şu ifadelere yer verdi:

“Kaymaz’da aynı felaketlerin yaşanmayacağının garantisi var mı?”

“Konu çok net açık, sarih bir şekilde izah edilmiş. Bu ölüm çukurunun kapasitesinin dolması süresi ise tahminen on yılmış. On yıl sonra olası dördüncü çukur, sonrasında beşincisi, altıncısının yapılacağı çok büyük öngörü gerektirmese gerek. Bunun sonucu ne olur; Kaymaz diye mahalle kalmayacaktır. Ayrıca Kaymaz ve civarındaki meralar, tarım arazileri yani tarım ve hayvancılık yok olacaktır. Peki başka ne olabilir, Kütahya Eti Gümüş tesislerindeki Siyanür atık havuzunun çökmesi, 18.10.2016 ve 07.05.2011 Giresun Şebinkarahisar Yeşilkardeş Mahallesi’nde kurşun, çinko, bakır madeni atık havuzu çökmesi, 19.11.2021 Erzincan’da altın madenine ait havuzun patlaması, 23.11.2021 çökme ve patlamalar sonucunda mal, can ve çevre felaketleri yaşanmıştır. Kaymaz’da yaşanmayacağını kim garanti edebilir.”

Yeraltı sularımız zaten yetersizken…

“Su tüketimi; Su fakiri olan ülkemizde ÇED raporuna göre tesisi yılda 1.000.000 ton kapasiteli ile çalışırsa ve ton başına 1.5 kg siyanür kullanıldığına göre yılda 1.500 ton siyanür kullanılacak demektir. Şirket üç kuyudan ayda 85.000 metreküp su çektiğine göre yılda 1.020.000 metreküp su çekmektedir. Zaten yeterli olmayan yeraltı su kaynaklarımız siyanürlü altın madenciliği için kullanılacaktır.”

Birlik olma sırası Eskişehir’de 

“Çanakkale- Kaymaz arası 517 km’dir. Her gün 149 kamyon Çanakkale-Kaymaz arasında gidip gelecektir. Konuya maddi olarak bakmayalım yine çevreci gözüyle bakarsak, 149 kamyonun havayı ve çevreyi kirletmenin yanı sıra, saldıkları karbon emisyonları nedeniyle küresel ısınmaya ve iklim değişikliğine yol açacaktır. Çanakkale halkının itirazları netice vermiştir. Bu havuzun Çanakkale’ye yapılmaması için birlik olmuşlar yaptırmamışlar. Sıra şimdi Eskişehir’de, Eskişehirlilerde. Öncelikle milletvekillerimiz de iktidarı, muhalefeti ile çok yakında yapılan seçimlerde şehrin sorunlarıyla yakından ilgileneceklerini, sahada olacaklarını, TBMM’de sorunları aktarıp, çözüm için gayret sarf edeceklerini beyan etmişlerdi. Şimdi vekillerimiz den seçimlerde verdikleri sözleri yerine getirmelerini Eskişehir halkı beklemektedir.”

“Yeterli mi? Elbette hayır. ESÇEVDER çabası takdir edilmesi gereken, derneğin amaçlarıyla örtüşen bir açıklamadır, bu konuda gayretleri artarak devam edecektir. Lakin ESÇEVDER’e destek verilmelidir. Tüm STK’ların, kamuoyu oluşturabilecek herkesin, köşe yazarları, TOBB Eskişehir Şubesi, Eskişehir Barosu, çevreye duyarlı Eskişehirlilere öz cümle; Eskişehir seven, düşünen herkesin, ne yapabilirse yapması gerekmektedir.”

Kaynak: Haber Merkezi

Editör: Şehir Gazetesi