TMMOB Makina Mühendisleri Odası Şubesi’ndeki “Havacılıkta Tersine Mühendislik Uygulamaları” seminerinde konuşan Ar-Ge Mühendisi Özgecan Yıldız üretim konusuna dikkat çekti. Öncelikle tersine mühendislikten bahseden Yıldız, “Konveksiyonel mühendisliğin daha gelişmiş hali. Ar- Ge Mühendisliği dünyada tersine mühendislik tarzında yapılıyor. Bilinen bir olaydan çıkıp onu keşfetmek ve keşfi geliştirmek amacıyla yapılıyor. Havacılık sertifikasyonu çok zaman alan süreç bu süreci daha kısaltmak amacıyla bilinen bir parçanın önce ölçülerini ve mekaniğini anlamak tersine mühendislik. Bu tersine mühendisliği geliştirmek ise Ar-Ge Mühendisliği olarak geçiyor” dedi.

KİMSE AMERİKA’YI YENİDEN KEŞFETMİYOR

Yıldız, Ar-Ge mühendisliğin tamamında tersine mühendisliğin  uygulandığını ifade ederek,  “Şuanda fabrikaların hepsinde Eskişehir’de de bunlardan bazıları var. Ar-Ge mühendisliğinde tamamen tersine mühendislik uygulanıyor. Kimse Amerika’yı yeniden keşfetmiyor. Herkes belli keşiflerin üzerinde anlayarak onları geliştirmeye çalışıyor. Bir kanat parçası düşünün bu kanat parçasını kopyalamak için tersine mühendislik yapılıyor. Bunlar geometrik ve mekanik olarak inceleniyor. Daha sonra geliştirme için bazı işlemlerden geçiyor” diye konuştu.

TÜRKİYE İÇİN BU BİR FIRSAT

Tersine mühendisliğin faydalarından bahseden Yıldız, “Daha zamanda çözüm üretmek aslında. Endüstri 4.0’a geçtiğimiz şu günlerde tersine mühendislik tüm her yerde işlemleri kısalttı. İşlemleri kısaltmakla kalmıyor kişiye özel çözümlerde buluyor. Bazı firmalar kopya sektöründe çalışıyor. Aslında tersine mühendislik yapıyor ama Ar-Ge kısmıyla çalışmıyor. Türkiye için bir fırsat bu. Türkiye tersine mühendislikle bazı şeyleri keşfedip Ar-Ge’sine geçebilir” dedi.

20 BİN ÇEŞİT MALZEME VAR

Yıldız, havacılıkta tersine mühendislik uygulamaların Eskişehir’de de uygulandığını belirterek, “Bazı firmaların çoğu teknik bilgi paketleri hazır ürünler üretiyor. Türkiye’de çok fazla havacılık üzerine Ar-Ge yapılmıyor. Eskişehir, havacılık örneklerinden 1. Hava İkmal Bakım Merkezi Komutanlığı’nı örnek verebiliriz. Biz bazı parçaları kendimiz yapıyoruz. Uçakta kullanılan parçaların aynısını veya daha gelişmişini yapmak için tersine mühendisliği kullanıyoruz. 20 bin çeşit farklı malzemelerimiz var.  1970’lerden günümüze gelen bir süreçten bahsediyorum. F-16, F-4, T-37 ve T-38 uçaklarının hepsinde tersine mühendislik uygulanıyor ve geliştiriliyor” şeklinde konuştu.

AMBARGO UYGULUYORLAR

Ülke olarak uçak sanayinde tersine mühendisliği kullanmak zorunda olduğumuzu söyleyen Yıldız, “Bir uçağı satın almak kolay ama bakımı çok zor. Eğer bunları yapmazsanız dış ülkeler bu parçaları istedikleri fiyata size satarlar” dedi.  Türkiye’nin uçak sanayisinde ham malzeme konusunda dışa bağımlı olduğunu aktaran Yıldız, “Ham malzemede sıkıntı yaşıyoruz. Türkiye’de paslanmaz çelik üretimi yok. Seydişehir’de 20x24 alüminyum üretimi yok. Alüminyumu gidip Amerika’dan almak zorundasınız. Her parçayı da satmıyorlar, ambargo koyuyorlar. Alman firmasından bir ürün alırken ise size bazı şartlar koyuyorlar. Bunu askeri üretimde kullanamazsın. İlaç üretmeyeceksin ve Ar-Ge’de kullanmayacaksın gibi. O yüzden yerli uçak yapmak kolay değil. Ülke olarak uçak yapmaktan önce ham malzeme geliştirmeliyiz. Seydişehir’e alüminyum merkezi kurmamız lazım. Ar-Ge merkezi oluşturmalıyız” diye konuştu. 

Editör: Haber Merkezi