Ulaşım Koordinasyon Merkezi… Kısa adıyla da UKOME…

Yetki ve sorumlulukları adından belli… Kent içi ulaşımında en yetkili organ…

Trafik akışının düzenlenmesinden durak yerlerinin belirlenmesine, ulaşım hatlarındaki hız sınırından toplu taşıma araçlarının hatlarına kadar “kent içi ulaşım” ya da “kent içi trafik” denilince akla gelen ne varsa hepsi ondan sorulur.

Dışarıdan bakıldığında “özerk bir organ” gibi görünüyor.

Ancak gerçek dışarıdan göründüğü gibi değil…

“Özerklik” falan söz konusu değil…

Oluşumunu bir toplantı tutanağına bakarak aktaralım.

Tutanakta ismi yer alan 20 temsilci var.

11’i Büyükşehir Belediyesi bünyesinde bulunan birimleri temsil ediyor.

Onların yanı sıra Odunpazarı ve Tepebaşı Belediyelerinin de birer temsilcisi bulunuyor.

“Belediye dışından” denilebilecek temsilci sayısı yalnızca 7…

Büyükşehir Belediyesi’nin ciddi bir ağırlığı söz konusu…

Böylesi bir organa “özerk” denilebilir mi?

Elbette ki hayır…

“Büyükşehir Belediyesi’nin bir organı” dense daha doğru olur.

Oluşumun yanı sıra alınan kararlar da bunu gösteriyor.

Toplantılarda kim ne söylerse söylesin boşuna… Büyükşehir Belediyesi ne derse o oluyor.

Uygulamada dikkat çeken bir yan daha var.

Doğalında toplantıda görüşülecek konular, toplantı öncesinde “toplantı gündemi” olarak temsilcilere dağıtılıyor.

Doğrusu da bu zaten…

Temsilcilere “ön hazırlık yapma” olanağı sağlanır.

Bu tamam da, toplantılarda toplantı gündemine sadık kalındığı yok ki…

Temsilcilere dağıtılan gündemde yer almayan konular da toplantı gündemine getiriliyor.

Getiren de Büyükşehir Belediyesi’nden gelen temsilciler oluyor.

Diğer temsilcilerden itiraz eden olsa da boşuna… Çok önemli konular bile gündeme alınıveriyor.

Yapılan için söylenecek çok şey var.

En hafif tanımlamayla da “saygısızlık” denilir.

Neyse…

ANLAŞILMAZ KARAR

UKOME tarafından alınan kararlar arasında tartışmalı olanların sayısı oldukça fazla…

Onlara eklenen yeni bir karar var.

“S” plakaları ile ilgili…

Eskişehir’de mevcut “S” plakalı araçların sayısı 1327…

“Yetersiz” olduğu söylenemez.

En azından Servisçiler Odası’nın “artırılsın” talebi yok.

Öyle olmasına karşın Nisan ayı toplantısında “S plakalı araç sayısının artırılması” karara bağlandı.

Bağlanmasına bağlandı da nasıl?

Temsilcilere dağıtılan gündemde yer almıyor.

Gündemdeki konular görüşülüp karara bağlandıktan sonra “bir de şu konu var” denilerek toplantıya sunuldu.

Sunan da yine Büyükşehir Belediyesi temsilcisi…

“Büyükşehir Belediyesi dışından” katılan temsilcilerden itiraz edenler, “bu da nereden çıktı” diyenler olur ama boşuna…

Konunun görüşülmesi başlatılır.

“S” plakalı araç sayısında istenilen artış az değil… 100 Adet…

Sayı da itirazla karşılaşır.

“Servisçiler Odası’nın bir talebi var mı”, “yeterli sayıda olan araçlara 100 adet ilave zaten içinden çıkılmaz halde olan trafikte ek sorunlar yaratmaz mı” ve benzeri sorular yöneltilir.

Ancak her zaman olduğu gibi yine ne söylense, ne sorulsa boşuna olur.

Büyükşehir Belediyesi temsilcilerinin “oylamaya geçelim” teklifi ile oylama yapılıp karar alınır.

Alınan karar belli… “S plakalı araç sayısının 100 adet artırılması ve yeni plakaların ihale yoluyla satılması…”

Büyükşehir Belediyesi temsilcilerinin gösterdiği bir gerekçe var.

“…Korsan taşımacılığın önlenmesi, Eskişehir nüfusu ve öğrenci sayısındaki artış, yeni sanayi, ticaret ve toplu konut alanlarının yapılmış olması” falan deniliyor.

Denilmesine deniliyor da “inandırıcı” değil…

Amaç gerçekten “kentteki gelişmeler ve artan nüfus nedeniyle ortaya çıkan talebi karşılamak” olsa “S” plakalı araç sayısı değil halk otobüsü sayısında artışa gidilir.

Amaç başka…

“Ne” mi?

Söyleyelim… Para kazanmak…

Mevcut “S” plakaların piyasa değeri belli… 300-350 Bin Türk Lirası ediyorlar.

Yeni “S” plakalar Büyükşehir Belediyesi tarafından satılacak.

Piyasayı bilenlerin kaça satılacağı konusunda bir öngörüsü var.

“250 Bin Türk Lirası bedel belirlense S plakalar havada kapışılır” diyorlar.

Bu öngörü doğrultusunda yapılacak hesabın sonucu belli…

Adedi 250 Bin TL’den alıcı bulsa 100 adet “S” plaka satışından elde edilecek kazanç 25 Milyon TL…

Daha fazla da olabilir.

“Az para” değil… Tam aksine “deli para” dense olur.

“Taş atıp kol yoracak” bir yanı da yok.

“Sıfır maliyet” ile elde edilecek.

İyi de Eskişehir’deki kent içi trafiğin hali ne olacak?

Sorunun yanıtı belli…

Servis araçlarının kent içi trafiği olumsuz etkilediği bilinen bir gerçek… Büyükşehir Belediye Başkanı’nın kendisi de bu konuda sürekli yakınmada bulunuyor.

Eskişehir trafiğine çıkan servis araçlarına 100 adet eklendiğinde, zaten içinden çıkılmaz halde olan kent içi trafiği daha da beter hale gelecek.

Olacak olan bu…

Büyükşehir Belediyesi, kent içi trafikteki sorunların çözümü konusunda en küçük bir çaba harcamıyor.

Başında bulunanların “gökten melekler inse bile bu sorunu çözemezler” dediği bile oluyor.

Dahası sorunun sorumluluğu sürücülere yüklenerek “kent merkezinin araç girişine yasaklanması” türünden öneriler de getiriliyor.

Tüm bunlar varken “S” plakalı araç sayısında artışa gidilmesi neyin nesi oluyor?

Anlayan beri gelsin.

Söylenilenler ve yapılan bu iş karşısında “bu ne perhiz bu ne lahana turşusu” denmez mi?